zondag 7 maart 2010

De camino voor premiejagers: een volle aflaat voor Geert Wilders?


Om in het hiernamaals sneller weg te kunnen uit het verstikkende Vagevuur werden vanaf de veertiende eeuw door de pausen in Rome trucs verzonnen om de zondige gelovigen tijdens hun leven op te wekken tot het verdienen van zogenaamde aflaten. Met een handval aflaten kon de tijd die na de dood doorgebracht zou moeten worden in het Vagevuur aanzienlijk bekort worden. Wat Rome betreft, daarvan bepaalde paus Bonifacius VIII dat elke eeuwwende een Heilig Jaar zou zijn. Later zou dat voor elke kwart eeuw gelden. Pelgrims die in zo´n Heilig Jaar Rome bezochten, mochten op een volle aflaat rekenen.
Maar in Santiago de Compostela was de strafkorting eerder binnen te slepen. Immers hier telde ieder jaar waarop 25 juli (het feest van Sint-Jacob) op een zondag viel, als Heilig Jaar. Dat schiet ten minste op. Compostela voor de katholieke premiejager.

Dat er in de Middeleeuwen een levendige handel in aflaten bestond, laat zich raden. Getrainde en/of op geld beluste gelovigen konden zo een aardige cent bijverdienen. Want voor niks ging de zon op. Ook toen al. Over die handel in aflaten door de duizenden pelgrims die in de 21e eeuw naar Compostela lopen of fietsen, hoor je niets. Mogelijk probeer ik tijdens mijn tocht toch nog te weten te komen of er pelgrims zijn die de camino afleggen om een volle aflaat binnen te slepen. Of die te gelde te maken voor een minder christelijk familielid. Ik kan me niet voorstellen dat in deze tijd waarin de bonuscultuur hoogtij viert, het najagen van aflaten volledig tot het verleden behoort. Hoewel ik moet toegeven dat over het Vagevuur nauwelijks meer gesproken wordt. Het is zwart of wit. De hel of de hemel. We leven in de tijd van Wilders. Een vraag die in me opkomt: zou hij (geboren in Venlo, ongetwijfeld katholiek) in zijn strijd tegen de Islam ook aflaten verdienen? Je hoort hem er nooit over. Het zou me niet verbazen. En stond Sint-Jacob niet bekend als Morendoder? Het zijn maar wat losse flarden van gedachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten