zaterdag 13 maart 2010

Santiago de Compostela: reizen op papier



Het is natuurlijk niet zo dat ik nu pas aan het lezen geslagen ben over de wegen die naar Santiago leiden. Al in 1992 las ik De omweg naar Santiago van de Spanje kenner bij uitstek, Cees Nooteboom. Ik zie het aan de datum die ik op het schutblad van het boek heb geschreven. Ik zal het in die tijd ook wel helemaal uitgelezen hebben. En daarna nog vaker verschillende hoofdstukken uit het boek. Sowieso pak ik ook andere reismemoires van hem uit de kast: het zijn meer literair – culturele documentaires en bespiegelingen over (het verglijden van) de tijd dan echte reisverhalen. En dat maakt ze juist interessanter.
Daarnaast zijn er natuurlijk de echte routebeschrijvingen van al die wandelaars en al die fietsers die meer dan een millennium over de wegen naar Compostela gaan. De meest gebruikte zijn die welke ook worden aanbevolen door het Nederlands Genootschap van Sint Jacob: de drie delen van de reeks ‘De Sint Jacobs Fietsroute’ en de uit twee delen bestaande serie ‘Langs Oude Wegen’. Allemaal te koop via de webwinkel van de Fietsvakantie Winkel in Nijmegen.

Tegenwoordige zijn deze analoge routebeschrijvingen aan te vullen, of te vervangen door gedownloade GPS-routes. En er zijn de duizenden reisverhalen van al die veteranen die te voet, per fiets, paard of muilezel de camino hebben afgelegd. Ze zijn te lezen via de website van het Nederlandse Genootschap van Sint Jacob. En er zijn de honderden blogspot-sites waar je de ervaring van al die honderden pelgrims kunt ophalen. Vaak fraai geïllustreerd met foto’s van de weken- of maandenlange tocht. Kortom: een tsunami aan ervaringen van reizigers op weg naar Galicië.

Wat heb ik op dit ogenblik in huis? Nog niet veel, maar ik ga er van uit dat er in de loop van het jaar nog het een en ander bij komt. Onderstaande literatuurlijst zal ik in ieder geval hebben gelezen voordat ik met Peter op de fiets klim, richting Santiago de Compostela:

· De omweg naar Santiago, Cees Nooteboom
· Langs oude wegen, deel 1, Sweerman / van Rossum
· Langs oude wegen, deel 2, Sweerman / van Rossum
· De Sint-Jacobs Fietsroute, deel 3, Clemens Sweerman
· Pelgrim Zonder God, Herman Vuijsje
· Sur les chemins de Compostelle, Patrick Huchet / Yvon Boëlle
· Priez pour nous à Compostelle, Pierre Barret / Jean-Noël Gurgand
· Terugkeer naar Santiago, Guus & Nel Schipper
· Onderweg naar Compostela, Herman van Hilst


Geen opmerkingen:

Een reactie posten