maandag 29 maart 2010

Een blaar op mijn reet: Heilige Jacobus grijp in!


De zonnige fietstocht van bijna 100 km vorige week donderdag heeft naast het verbeteren van de fietsconditie nog een ander effect opgeleverd: een blaar op mijn reet. Al eerder had ik gemerkt dat het niet helemaal jofel zat op de Lepper. Gevolg: je gaat verzitten, en nog eens verzitten. Maar wel doorfietsen.

Op de website van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob leg ik mijn probleem voor. Want ik zal niet de eerste en de laatste fietser zijn die met deze vervelende situatie wordt geconfronteerd.

Hieronder volgt eerst mijn bericht. En daarna een aantal reacties die ik geanonymiseerd heb. Ik heb alle reacties inmiddels beantwoord door aan te geven dat ik nog gewoon het Lepper zadel op kruip, maar met een Compeed pleister op de bewuste plek. Geen oplossing. De oplossingen worden aangegeven in de reacties van de verschillende Camino-fietsers. Waarvoor dank.

Geachte heer, mevrouw,
omdat ik 24 april a.s. met een kennis per fiets wil vertrekken naar Compostela heb ik de volgende vraag.
Sinds een paar dagen heb ik een blaar op mijn zitvlak. Ik acht de oorzaak hiervan de combinatie van een nog niet helemaal ingereden hard lederen Lepper zadel en misschien een verkeerde broek (ik droeg een grote AGU-onderbroek met zeem).
Mijn vraag: hoe kan ik dit euvel zo snel mogelijk verhelpen. En - belangrijker nog - voorkomen?Alvast bedankt voor uw antwoord.Met vriendelijke groet, Gerard Staals

1. Hallo Gerard,
Wat het zadel betreft is dit uitgevoerd met gel? Vervang dit dan door een leren zadel (bijv. Brooks). Fietsbroeken (de koersbroek) moet uitgevoerd zijn met “Nailini” t.b.v. het zitvlak en kruis. De broek moet lekker zitten. Zeker niet te los. Zo nodig iedere dag wassen met gewone babyshampoo (maar zeker iedere 2 dagen).
Je kunt het beste je kruis iedere dag voor het fietsen insmeren met “Relief”van Agu sport.Zelf heb ik hiermee veel baat gehad tijdens mijn fietstochten naar Santiago de C. in ruim anderhalve maand. Succes, Erik

2. Dag Gerard,
Ik heb zelf goede ervaringen met een Gordo fietsbroek. Niet met een natuurzemen kruis (bron van bacteriën), maar met een kunstzemen zitstuk.
Verder is er in België en Frankrijk zonder recept in de apotheek fantastische crème (let op: geen zalf!) te koop van het merk Saforelle. Lange afstanden fiets ik
nooit zonder. Het spul desinfecteert,geneest, stinkt niet en maakt je broek niet smerig. Overigens is het in het algemeen beter om crème (trekt gemakkelijk in de huid)
te gebruiken, eventueel in combinatie met een antisceptische zeep, waar je dan ook je fietsbroek mee kunt wassen, dan zalf (trekt nauwelijks in de huid, wel in de broek
en die krijg je dan niet meer schoon).
Probeer er steeds voor te zorgen dat je zitvlak goed droog is (bv. na het douchen).
Verder wens ik je een goede tocht en een behouden zitvlak.
Groeten, Harrie

3. Beste Gerard,
Ter aanvulling: het is in ieder geval belangrijk plooien en schurende kleding te voorkomen. Elke plooi gaat je veel last bezorgen. En wat de crème betreft: vooral belangrijk om deze aan het eind van elke dag na je douchebeurt
aan te brengen, zodat de crème 's nachts z'n heilzame werk kan doen. Vergeet dus volgende week niet, als je in de Ardennen bent, even bij de apotheek binnen te lopen.
Groeten, Harrie

4. Gerard,
Voor de blaar second skin (of gewoon even de tijd gunnen) maar wat belangrijker is, is de oorzaak?
1 zadel te hoog? Blaren ontstaan door een wrijvende beweging dus ik denk dat je niet geheel stil zit op je zadel
2 zadel voldoende ingefietst voor je aan een lange tocht begint (min 500 km)
3 zoals jezelf al aangaf is een goede fietsbroek van essentieel belang. Overigens moet ik zeggen dat ik op mijn tochten naar SdC vier en een maal naar Rome ook fietsers ontmoet heb met gewone broeken.
4 Vaseline aan de onderkant van het zadel smeren tijdens een lekker warme dag dan kan het er goed intrekken en het zadel soepel maken.Succes met je tocht, Raymond

5. Beste Gerard,
Ik las je vraag op de site van het st. Jacobsgenootschap rond om de blaar. Allereerst is goede hygiëne een must. Koop twee fietsbroeken met een goede zeem die tegenwoordig uit synthetisch materiaal vervaardigd is. Was de nieuwe broeken alleen met schoon water en ook na gebruik. Zorg dat je dagelijks na het fietsen de die dag gebruikte broek weer met alleen schoon water wast en trek 's morgens een schone maar vooral droge broek aan. Ga met je blote billen, zoals wielrenners, in de fietsbroek en smeer vooraf je billen in met bijvoorbeeld uierzalf. (bij mij werkte dat goed).
De blaar kun je helen met en goede hygiëne en calendula zalf. Ik fietse vorig jaar van 18 april tot 21 mei naar SdC. Het was een fantastische ervaring. Ondanks een voorbereiding van meer dan 5000 km fietste ik de tweede dag ook een blaartje en was er met de calendulazalf er twee tot drie dagen later weer vanaf. Succes en Buen Camino
Groet, Jan

6. Beste Gerard,
Het is niet verstandig als wij op de stoel van de dokter gaan zitten ivm de behandeling van de blaar op het zitvlak. We kennen wel een paardenmiddel dat in de Spaanse pelgrimsherbergen wordt toegepast voorde behandeling van blaren op de voet (heet water met veel zout en azijn) maar dat durven we eerlijk gezegd niet aan te bevelen voor je zitvlak. Net als op de voet ontstaat een blaar op het zitvlak als er continue wrijving op dezelfde plek plaatsvindt. Ik zag dat je de vraag ook als zoekertje hebt ingestuurd. Ik hoop dat je veel nuttige tips hebt ontvangen.Met vriendelijke groeten, Ad

7. Hallo Gerard,
A) Niet te veel hooi op de vork nemen.
B) Zinkzalf, dat helpt.
C) Altijd een koersbroek van goede kwaliteit aantrekken.
D) Een smal, hard zadel en zorgen dat je niet schuift met je reet.
Groet, André

8. beste gerard,
mijn advies is om niet eerder te vertrekken tot je helemaal aan je zadel gewend bent en de blaar ook weg is !!
in 2008 heb ik de tocht ook gemaakt met een nieuw niet ingereden zadel en dit is een klein drama geworden,met ingelaste extra rustdagen en nadat ik in tour een gel-zadelcover heb aangeschaft ging het langzaamaan beter.
je gaat n.l.zweten en als dat op je blaar komt wordt het een erg pijnlijke aangelegenheid.
m.vr.gr. maurice

Geen opmerkingen:

Een reactie posten